תערוכה וירטואלית על אוכל (04/05/2020)


קול קורא לתערוכה וירטואלית המדמה אשלייה של מרחב תלת ממדי בנושא "אוכל באמנות":

לאורך ההיסטוריה היו  המזון וכל הכרוך בהכנתו ובצריכתו לתופעה חברתית ותרבותית מרתקת. בתרבות ההמונים בת זמננו, הפך האוכל לתחום מרכזי של החיים החברתיים ולציר מרכזי של דיון וביקורת. מה שלכאורה נתפש בפשטות כאמצעי לסיפוק אחד מצרכיו הבסיסיים של האדם, הפך במרוצת הזמן לגורם מרכזי המשמש עבור קבוצות שונות - לאומיות, מגדריות, גילאיות ואחרות - כאמצעי ראשון במעלה בהגדרת זהותן, בהתייחסותן לזמן, לסגנון חיים, למגדיר טעם ועוד. האוכל נתפש מאז ומעולם לא רק כיישות גשמית, אלא גם כמטאפורה לאספקטים שונים של הקיום הרוחני.

את שינוי יחסו של האדם אל הטבע ואל העולם ניתן לכרוך עם התפתחות המזון והאכילה.  קלוד לוי שטראוס, מי שראה במיתוס את הביטוי למעבר הגורלי של האדם מטבע לתרבות, עוסק בין השאר במיתוסים המייצגים את מוצאו של הבישול, ובאחרים, המייצגים את הכרוך באכילה גופא. לדידו, הופעת הבישול אחראית לשינוי רדיקלי ביחסו של האדם לטבע ולעולם. האדם, טוען לוי שטראוס,  "בישל"  קודם לכן את המזון בהניחו אותו על אבנים מחוממות ע"י השמש. קרניה סימלו בשבילו באופן כזה את הקשר והאחדות בין שמיים וארץ והאדם היה חלק מן הטבע. המצאת הבישול ניתקה אותו מצד אחד מהאלים שבשמיים (השמש ושאר הכוכבים), אבל מצד אחר היא גם ניתקה אותו מהחיות האוכלות את מזונן "חי", היינו כמות שהוא. עולמו של האדם הפך לבעייתי - הנתקות בו זמנית מהאלים ומהטבע. הנגודים הראשיים, המבוטאים על ידי המיתוסים הללו ודרכם, הינם פשוטים: נא ("חי") - מבושל; טרי - רקוב; יבש - לח; שמים ארץ..

בתערוכה קבוצתית שתתקיים במרחב הוירטואלי יציגו אמנים את האינטרפרטציות שלהם על הנושא.

ציירים וצלמים מוזמנים לפנות באמצעות המייל אל ד"ר אביבית אגם דאלי עם הצעות לעבודות שיוצגו (כל אמן יציג 2 עבודות), ופרטים על גודל היצירות. ניתן לקבל פרטים נוספים כאןavivitagam@gmail.com   








כל הזכויות שמורות ל - artbeat.co.il © מרחב לאמנות ו- אומנות ישראלית


||