Mousework / גלריה ברוורמן19/03/2021 עד ה-06/05/2021 Mousework, הפרויקט האחרון של עילית אזולאי, בוחן את המושג "היסטריה נשית" כפי שהוגדר והודגם לאורך ההיסטוריה, וכיצד עדיין מהווה ה"היסטריה" (אף שזה מכבר סר חינה של המילה והממסד הרפואי עצמו חדל להשתמש בה) חלק בלתי נפרד מאוצר המילים היומיומי שלנו, ומתחברת למאגר קונוטציות שלא השתנה רבות מאז נטבע המושג. הפרויקט משתמש ב"היסטריה" כאבן-מדרך לבחינת התשתית הסמויה שעליה נבנתה תרבות אפיון האישה. בהמשך למחקרי הצילום שערכה האמנית לאורך הקריירה שלה, הפרויקט מדגיש כיצד מילא מדיום הצילום תפקיד קריטי, ושימש למעשה שותף לדבר העבירה של הבניית נרטיב ה"היסטריה" כמחלה אקוטית בה נגוע גוף האשה.
רעיון ה"היסטריה" מקורו במצרים העתיקה, ומאז הוא נחקר לאורך ההיסטוריה. מקור הביטוי במילה היוונית לרחם (hysteria) מבטא את הזיהוי הבלעדי של אותה "מחלה" עם הגוף הנשי. במאה ה-19, מיצבו מחקריו של ז'אן-מרטן שארקו את התופעה כמחלה שניתן לאבחנה מדעית. פרויד, אגב, נמנה על תלמידיו של שארקו, ותרגם את מחקריו לגרמנית. במיוחד נודעו מחקריו בבית החולים סלפטרייר (Salpêtriére) בפריז, בהם נקט שיטות חריגות שגבלו לעתים בהתעללות ממש. מתוך רצונו העז להוכיח את טיעוניו, הקים שארקו מעבדת צילום בתוך בית החולים, והשתמש בהדפסי ג'לטין כדי לחקור ולתעד את התסמונות השונות של ה"מחלה". מחקרים עדכניים מראים שרוב התמונות שהופקו במעבדה בוימו על ידי שארקו ועובדיו, והיוו למעשה דרך תיאטרלית לתת תוקף להנחה המדעית שדבק בה. ניתן לומר אפוא שעוד מימיו הראשונים מילא הצילום תפקיד מכריע במסגור ה"היסטריה" כהפרעה גופנית נשית מובהקת.
היצירה, אותה הגתה האמנית במהלך הסגרים שליוו את החודשים הראשונים של מגפת הקורונה, נוצרה בעיקר בתוך מרחב הסטודיו, ועל כן נותרה תחומה בקנה המידה של מסך המחשב. עבודת השדה והחקירה הפיזית הנרחבת שמלוות לרוב את תהליך העבודה של אזולאי הוחלפו במחקר מקוון, שמסקנותיו הן פרי אחיזת היד בעכבר.
על מנת להבטיח את המתאם בין צורה לתוכן, הזמינה אזולאי את בן זוגה, האמן יונתן טואיטו, לעצב את המסגרות. כתוספת שמזמינה ומרכיבה, מסגרת הריק – עיטור נלווה שמקורו תעשייתי – כופה פרספקטיבה מעוותת על הדימויים.
הבחירה להשתמש בדימויים שהתקבלו ממאגרים אינטרנטיים מתכתבת עם תכלית הפרויקט. חיפוש פשוט של הביטוי "היסטריה" במאגר תמונות יניב אלפי דימויים של דמויות נשיות המחוות מחוות מוגזמות ובלתי נשלטות. דימויים אלה, המשמשים בדרך כלל מפרסמים מענפי התרופות והביטוח, מקדשים את מגבלותיהן הסמויות של הנשים ונותנים משנה תוקף לדומיננטיות הגברית כאמת שאין עליה עוררין. פרויקט Mousework מתווה בקפידה את הקשרים בין המסגרת המצומצמת של המחשב וגזירות החיים תחת סגר לבין מגבלות הדיכוי הנשי, ומבליטה את קווי הדמיון ביניהם. ככלל, בוחן הפרויקט את הזיקות הסמויות בין המצאת ה"היסטריה" לבין הגילויים העכשוויים של ציד מכשפות ממין נקבה. הוא מדגיש את ההבניה ארוכת השנים של שליטה גברית בגוף הנשי ואת האופן שבו נסללו כל צירי החיים בימינו על מנת לשמר את הדומיננטיות הפטריארכלית כמבנה חברתי הנאכף על ידי נורמות תרבותיות. ניתן אפוא להשתמש בייצוגה כעדות מרשיעה נגד סדר חברתי זה. תיאורים כאלה של שליטה חברתית גברית, בין אם במרחב הביתי ובין אם במרחב הציבורי, אשר מעידים על היותה לגיטימית ומושתתת על הסכמה חברתית רחבה, מושלים בתרבות החזותית שלנו וממשיכים להשחית בה את הגברים ולביית את הנשים.
Mousework שואב מתחומי הבלשנות, הפסיכולוגיה, הפוליטיקה, התקשורת, ותעשיית התרופות כדי להראות כיצד דיכוי התשוקות הנשיות והפחד מהמיניות הנשית היו ונשארו עמודי תווך של החברה שלנו. בהבליטה את מארג הקשרים הללו, שופכת האמנית אור על שלל האופנים בהם שואפת עדיין החברה לאבחן את הגוף הנשי ולדכאו.
מיקום - גלריה ברוורמן אילת 33, תל אביב
טלפון: 03-566-6162
info@bravermangallery.com
זמנים - 19/03/2021 עד ה-06/05/2021 פתיחת התערוכה - 19/03/2021, שעה - 12:30 קישור - https://bravermangallery.com/exhibitions/mousework/ |