ג'ים / להלי פרילינג / גלריה רו-ארט27/09/2018 עד ה-27/09/2018תערוכת יחיד 27.9-27.10.2018 אוצרת: לאה אביר גלריה רו-ארט, תל אביב פתיחה: יום חמישי, 27 בספטמבר, בשעה 20:00 גלריה רו-ארט שמחה להודיע על תערוכת יחיד חדשה ללהלי פרילינג, שכותרתה "ג'ים". בתערוכה זו מוצגים פסלים ומיצבים חדשים, הממשיכים ומפתחים את עיסוקה של פרילינג בקטסטרופה ורומנטיקה, מורבידיות וגלאם. בתערוכה Cutter (2013) הפכה פרילינג את הגלריה לסבך חוטי ניילון ותפירה שנמתחו לאורכה ולרוחבה - טכניקה שהלכה ושכללה במיצבים שונים בחללי תצוגה ובמרחב הציבורי. בתערוכה סירנה (2016) הציבה פרילינג במרכז הגלריה מכונית מרוסקת (בה טיפלה בחוטי ניילון, אובייקטים ותאורה) ופסלי נייר מרחפים. יחד הם יצרו סביבה שכיוונה לחושי הראייה וההתמצאות, והציבה אלטרנטיבה לשימוש המאצ'ואיסטי השגור ברכבים וחלקי רכב באמנות. בתערוכת היחיד השלישית של להלי פרילינג בגלריה רו-ארט יוצבו בחלל מספר מערכי פיסול, הכוללים הדפסות גדולות ממדים, מחוררות ומאירות, וכן פסלים קטנים יותר שהם אובייקטים מטופלים. הפסלים הגדולים מציגים את גרסתה של האמנית למסורת האמנותית של ה"ואניטס" - מילולית, "הבל הבלים" - אלגוריות על ארעיות החיים ועל אשליית השווא הטמונה בתענוגות הארציים. בין העבודות הקטנות ניתן למצוא פסלים שהם מעין פונפונים של מעודדות, העשויים פאות שיער בלונדיני (המשויך למעודדות) – במהות הפסל מצויה תנועת ה"וויפלאש", שמסמנת כאן ריקוד, דראג וגולגולת מקורקפת. עבודות אלה קשורות בעולמות הלייף-סטייל והאסתטיקה של מכוני כושר, יוגה ופילאטיס, על הפטישיזם והחפצון המצויים בהם ועל חשיבותם בחיי פרברים, כשהם נושאים בחובה הבטחה לעולם של "בריאות" ו"פיטנס" (מילה שפרושה כושר גופני וגם כשירות, התאמה). התערוכה "ג'ים" היא מתקפה על קלישאות, שיש בה גם התמסרות לקסם המצוי בהן. בליבה סיפור אהבה רקוב, רומן שסרח. תחילתה במחשבה על פנטזיות קלאסיות ועכשוויות על נשיות, דמיון של דמות מועצמת, שהיא למעשה נטולת עוקץ וכוח. השם "ג'ים" מסמן גבר אמריקאי גנרי מופשט. כשהוא הופך לקונקרטי, הוא יכול להיות גיבור רומנטי – כמו ג'יימס ("ג'ימי") סטיוארט בסרט "פעמון, ספר ונר", שפריים מתוכו מצוי בדימוי ההזמנה לתערוכה של פרילינג. קומדיה רומנטית זו משנת 1958 קרויה על שם טקס נידוי קתולי קדום. קים נובאק (שצבעה את שיערה לבלונד ושינתה את שמה מ"מרלין" ל"קים" לדרישתם של מפיקים ובעלי אולפנים) משחקת בו מכשפה יפהפיה וקרה, שככלל המכשפות, אינה יכולה להתאהב. היא לא רק יפה ואופנתית, אלא גם בעליה של גלרית פיסול פרימיטיבי אפריקאי. במהלך הסרט, מתאהבת נובאק בסטיוארט, המגלם שכן שעובר לגור מעליה, ומכיוון שכך – היא נאלצת לוותר על כוחותיה. היא זוכה ברומן, אך מסיימת את הסרט מכשפה ללא כוחות, וכעת בבעלותה גלריה של חפצי נוי מתקתקים. אבל התגלמות נוספת של "ג'ים" היא כדמות אב המסמנת את קולו של המוסר והופכת בכך לבלתי רלוונטית, אפילו דוחה. למשל, דמותו של ג'ים וולש בסדרת הנעורים האמריקאית "בברלי הילס 90210, סדרה שבוימה על ידי אב (ארון ספלינג) שליהק את ביתו (טורי ספלינג) לתפקיד הבתולה היחידה בתיכון – סטטוס שנותר על כנו לאורך שבע עונות. הפרתו של הקול המוסרי, המצווה להתנהג יפה, להיזהר, מצויה בלב התערוכה של פרילינג. כך גם קריסתם הבלתי נמנעת של עולמות הוליוודיים אל תוך עצמם – לא רק טביעתן של סדרות הנעורים בביצה האינסופית שהן עצמן יוצרות, אלא גם ההיחלשות והעקרות המיזוגניות שמצויה בסופם של נרטיבים קולנועיים. מקור השפעה חשוב על העבודות החדשות של פרילינג הוא ה"גיפים" – הדימויים המרקדים והרפטטיבים שהפכו לנושאי מסרים מקובלים. הגיפים מגלמים את קיצורו החריף של טווח תשומת הלב של הצופה העכשווי – החזרתיות שלהם הופכת את ההתבוננות בהם לבלתי אפשרית, והם נזנחים מיד לאחר קבלת המסר הקצרצר, הפאנץ' ליין המיידי. בעבודות של פרילינג, שהיא מגדירה כגיפים גדולים, התנועה הפיסולית נוצרת דרך חירורו של הדימוי – ההרס שלו. היא מאפשרת את ההתבוננות בעלת המשך בכך שהיא הופכת את הדימויים לסביבה שניתן לנוע בתוכה. להלי פרילינג (נ. 1982) היא בוגרת תכנית ה – MFA של בצלאל בתל אביב. פרילינג עובדת בעיקר בפיסול ומיצב, בחומרים שונים כגון חוטי ניילון, רקמה ונייר. תערוכות יחיד של האמנית הוצגו, בין השאר, בגלריה רו-ארט, וגלריה דרום בתל אביב ועבודותיה הוצגו בתערוכות קבוצתיות רבות, בין השאר במוזיאון ישראל, מובי-מוזיאוני בת ים, מוזיאון הרצליה, הביאנלה לרישום בירושלים, פסטיבל מנופים בירושלים, גלריה בצלאל בתל אביב, ויפו 23 בירושלים. פרילינג זכתה בפרס שרת התרבות לאמן צעיר לשנת 2015. מיקום - גלריה רו-ארט כתובת: Shvil Ha'Meretz St. 3, Building 8, 4th Floor
שביל המרץ 3, בניין ב, קומה 4
זמנים - 27/09/2018 עד ה-27/09/2018 פתיחת התערוכה - 27/10/2018, שעה - 20:00 |