ברכה הישראלי , כמעט חפה מקמטים / גלריה לאמנות גבעת חיים איחוד05/08/2017 עד ה-26/08/2017ברכה הישראלי / כמעט חפה מקמטים
ברכה הישראלי מציגה בתערוכתה, כמעט חפה מקמטים, הקבץ עבודות הנוגע לתחנות שונות בסיפור חייה המרתק. בלב התערוכה עומדות שתי סדרת עבודות: סדרת גן רימון שהתפתחה מתצלומי ילדי הגן בקיבוץ גבעת חיים איחוד שאותם חינכה וסדרת התמונים שנוצרה בהשראת תצלומי משפחה ישנים, שרובם צולמו עוד בתימן קודם לעליית משפחתה מצנעא ב-1933, והם מהווים חומר גלם לסדרה המטפלת בביוגרפיה של ברכה ובשורשי משפחתה. שתי הסדרות אמנם שונות זו מזו בתוכנן ולכאורה קשה לאתר מכנה משותף ביניהן. ואולם במבט נוסף ניתן להבחין בזיקה האמנותית שבין שתי הסדרות, בבחינת "דבר מוביל לדבר", בייחוד בטקסטורות שנוצרו בעבודות. בסדרת גן רימון נוצרו הטקסטורות, שבחלקן מהדהדות מעשה רקמה עדין, באופן אקראי שנבע מאופן התפזרותו של הצבע הלח, במעבר מהשקף לנייר עליו הוטבע. המודעות שהתעוררה, בעקבות כך, באשר למשמעות הביוגרפית שנושאת עבורה הרקמה, הובילה את ברכה בסדרת התמונים ליצירת הטקסטורות העדינות והמגוונות המאפיינות את הסדרה, במכחול דק ובתהליך ממושך ושקדני. אופן פעולה זה, המתכתב עם אמנות הרקמה התימנית, שהאם נעמי, ילידת צנעא,[1] התמחתה בה, משלב את ההיסטוריה המשפחתית עם המסורת החומרית והתרבותית ומציב את עשייתה של ברכה גם בהקשר של אמנות מזרחית בת ימינו. לכך יש להוסיף את מגמת ההשטחה, העדר העומק שבעבודות והדקורטיביות, המאפיינים את הציור האסלאמי. בהגדירה מהי אמנות מזרחית, פרופ' חביבה פדיה מציינת כי זו אמנות "שמבקר האמנות חש שהשיח על האמנות הישראלית בכללותה יתעשר אם יציב אמן מסוים גם בקונטקסט של זהותו המזרחית אך מבלי שמעשה זה ישבץ, יקטין וימדר את האמן מתוך מבט לבן והגמוני וימקם אותו בנישה של 'מזרחי'".[2] הגדרה זו משקפת את יצירתה רבת-הפנים של ברכה, שזהותה האישית מורכבת מעולמות וממעגלים מגוונים. חלק מהעבודות בסדרה מצוירות על גבי דלת שנעקרה מרהיט שהושלך לאחר שבעליו מאסו בו, והיא נאספה על ידי ברכה. עבודה על גבי משטח מסוג כזה נקשרת עם מעבר, ארעיות והתפרקות. השימוש בדלתות מציף גם סוגיות הנוגעות למושגים של פתיחה, סגירה, הסתרה וגילוי . בתערוכה משולבות גם סדרות עבודה קטנות יותר ועבודות שהן תוצר של מהלך בודד. יחד הן מתגבשות למכלול שלם של עשייה המאיר על עולמה העשיר והמורכב של ברכה כיוצרת שחדוות היצירה היא נשמת אפה. ברכה הישראלי, ילידת ישראל, גדלה בחולון ובקיבוץ שדות ים, חברת קיבוץ גבעת חיים איחוד תלמידתה של הציירת ורד נחמני. [1] מרים להמן – ימיני, לתולדותיה ולאופיה של הרקמה התימנית, אריאל, 176 (תשס"ז) 60-67
[2] חביבה פדיה, שרטת הזהות, אמנות מזרחית – כרוניקה ופרובלמטיקה, שוברות קירות, (עורכות: קציעה עלון, שולה קשת), אחותי, 2013 , ע"מ 61 .
מיקום - גלריה לאמנות גבעת חיים איחוד ימים ושעות פתיחה: יום ו 10:30 - 15:30 , שבת 10:30 - 16:00 , לתיאום בימים אחרים: 0505645599 ברכה זמנים - 05/08/2017 עד ה-26/08/2017 פתיחת התערוכה - 05/08/2017 |