טלי אשכול - הזכוכית שבנינו / בית האמנים תל אביב ע''ש זריצקיטלפון - 03-5246685 21/07/2016 עד ה-13/08/2016 האפשרות של צילום מבעד לזכוכית ובאותה הזדמנות לחשוף גם את הנשקף בה, משמשת את אבות הצילום המודרני מתחילת המאה העשרים. יוג'ין אטג'ה הציג בשנת 1926 צילומי חלונות ראווה על תכולתם והעיר פריז נשקפת בהם. בצילומיו מככבות בובות ראווה וחפצים דוממים והוא נמנע מלצלם אנשים חיים מבעד לזכוכית וזאת בגלל מגבלות החשיפה האיטית. רוברט פראנק העלה בספרו המיתולוגי "האמריקאים", דמויות של נשים במזללת המבורגרים המגיבות למצלמתו בפרץ צחוק. רוברט פראנק הרבה ללכוד במצלמתו, בצילום חטף, דמויות במרחב ציבורי, הן כמתבונן מבחוץ והן בהייתו שותף לאותו חלל. אנדריי קרטאז' שבמשך שנות עבודתו כצלם עיתונות ברחבי העולם, חיפש דמויות העוסקות בקריאה. בספרו "בקריאה" מצולמות דמויות היושבות בסמוך לחלון, אותן צילם כמציץ מהרחוב. טלי אשכול, שספגה אמנות מגיל צעיר, טעונה בדימויים מתולדות האמנות והצילום ומצפייה בסרטי קולנוע אמנותי. וכך, תוך שיטוט ברחובות ערים, היא מזהה ומקשרת דימויים מזדמנים עם דימויים אותה היא נושאת בזיכרונה, אסוציאציות המהוות תמריץ למעשה הצילום. לטלי, חובבת עיצוב, יש רגישות רבה לאסתטיקה, הבאה לביטוי בקומפוזיציות מדויקות, ורגישות רבה לאיכות האור. בתערוכה "הזכוכית שבינינו" טלי אשכול, צלמת מתעדת, רואה את העולם מבעד לזכוכית. היא נוהגת לצלם אנשים השקועים בעניינם מבעד לזכוכית החוצצת בינה ובין נושאי צילומה. אופי הזכוכית, החלון, לייצר מסך שקוף / אטום, התוחם טריטוריה. ההולכת ברחוב, הצלמת, נוהגת לרוב כרואה ואינה נראית, מדמיינת את הזכוכית כמראה שקופה, כזכוכית חד כיוונית. וכך נתפשו במצלמתה של טלי יושבי בתי קפה, עובדים במשרד, קוראים בספרייה, יושבי בית הסמוכים לחלון ומפגשים רומנטיים. המצולמים אינם שותפים בצילום ויחסי צלם / מצולם אינם באים לידי ביטוי. הצילומים מתמקדים בחיי היום יום שלכאורה אין בהם ייחוד, רק עינה החדה, רגישותה ויצר המציצנות תרמו לסיטואציות האינטימיות והמינוריות, כמוסיקת קאמרית בעלת אווירה מדויקת . אוצרת – איריס נדל מיקום - בית האמנים תל אביב ע''ש זריצקי זמנים - 21/07/2016 עד ה-13/08/2016 פתיחת התערוכה - 21/07/2016 |